پتاسیم (Potassium):

یکی از عناصر ضروری پر مصرف اولیه برای رشد و توسعه گیاهان می­باشد. شکل قابل جذب این عنصر براي گياهان بصورت (K+) می­باشد.

اشکال مختلف پتاسیم در خاک:

پتاسيم خاك از نظر سهل الوصول بودن برای گیاهان به چهار شكل: محلول، تبادلی، غیر تبادلی (تثبیت شده) و ساختمانی تقسيم مي‌شود. تعادل موجود بين اشكال مختلف پتاسيم خاك باعث تداوم تأمين پتاسيم مورد نياز گياه شده و اين روابط تعادلي در تغذيه گياهان از اهميت بالايي برخوردارند. پتاسیم در خاک به دلیل جذب توسط گیاه، شستشو و فرسایش خاک کاهش می‌یابد. بنابراین پتاسيم ساختماني در شرايط كمبود پتاسيم اهميت ويژه‎ا‎‏ي پیدا می­کند.

پتاسیم در خاك به هر شکلی که باشد براي این که بتواند مورد استفاده گیاه قرار گیرد باید به شکل محلول در آید که این موضوع اهمیت پتاسیم محلول را در تغذیه گیاه می­رساند.

منشأ اصلی پتاسیم در خاك­ها، هوادیدگی کانی­های حاوي پتاسیم می­باشد. پتاسیم ساختمانی معمولا به عنوان منبع ذخیره پتاسیم خاك محسوب می­شود .کانی­هاي پتاسیم­دار خاك به طور عمده شامل میکا و فلدسپارها می­باشند. پتاسیم در خاک‌ها عمدتا در ساختمان کانی‌ها وجود دارند که پس از هوادیدگی به صورت یون پتاسیم آزاد شده و سپس وارد محلول خاک می‌گردند. بنابراین یون پتاسیم جذب نقاط تبادل کاتیونی خاک گردیده و بسهولت قابل استفاده برای گیاه میگردد.

هنگامی‌که کمبود پتاسیم رخ می‌دهد با مکانیزم‌هایی که در محیط ریزوسفر اتفاق می‌افتد کانی‌ها هوادیده شده و پتاسیم خود را در اختیار گیاه قرار می‌دهند. میکروارگانیسم‌ها، باکتریای آزاد کننده پتاسیم غالبا هتروتروف و هوازی بوده و سازوکارهای آن‌ها در رهاسازی پتاسیم شامل تولید و ترشح اسیدهای آلی و پروتئین‌ها، ترشح پلی‌ساکاریدهای خارج سلولی، تولید لیگاندهای آلی و سیدروفورها می‌باشد.

جذب پتاسیم به وسیله گیاه:

 جذب پتاسیم به داخل سیتوپلاسم یا واکوئل‌های سلول‌های ریشه از طریق جذب فعال است و نیاز به انرژی دارد. بین غلظت پتاسیم محلول اطراف ریشه و مقدار جذب پتاسیم به وسیله گیاه رایطه مستقیم وجود دارد.

نقش پتاسیم در گیاه:

1- فعال نمودن آنزیم‌های موجود در بافت‌های مریستمی

2-  تنظیم باز و بسته شدن روزنه‌ها و روابط آبی گیاه

3-  بهبود سوخت و ساز ازت، ساخته شدن پروتئین‌ها در گیاه، افزایش فتوسنتز و عملکرد گیاه

4- بهبود بر روند ساخته شدن نشاسته

5- کمک به انتقال کربوهیدرات‌ها به سایر اندام‌های گیاهی

6- افزایش مقاومت گیاه به سرمازدگی و یخبندان، افزایش غلظت شیره­ی سلولی، پایین آمدن نقطه انجماد در گیاه

7- افزایش مقاومت گیاه به خوابیدگی و ورس مخصوصا در گندم

8- تأثیر بر بهبود انبارداری میوه­ها، کیفیت میوه و بهبود رنگ و افزایش قند مخصوصا در سیب

9- افزایش مقاومت گیاه به تنش­های محیطی و همچنین آفات و بیماری‌ها

10- تأثیر بر روی رشد و تقویت ثمر (به پتاسیم عدد ثمر هم می­گویند).

عوامل تاثیر گذار بر جذب پتاسیم توسط گیاهان شامل:

  • رطوبت خاک: هرچه رطوبت خاک بیشتر باشد، جذب و حرکت پتاسیم توسط ریشه گیاه بیشتر می­شود.
  • هوادهی مناسب خاک و دسترسی اکسیژن: هوادهی مناسب در خاک سبب می­شود ریشه گیاه بتواند به راحتی تنفس کند و پتاسیم بیشتری جذب و به ساقه ها گیاه منتقل کند.
  • دمای خاک: یکی از مهمترین موارد برای فعالیت مناسب ریشه گیاهان و درختان محسوب می‌شود. مطلوب­ترین دما برای جذب پتاسیم توسط گیاهان، دمای 21 تا 27 درجه سانتی­گراد می­باشد.

علائم کمبود پتاسیم در گیاهان:

پتاسیم یک عنصر بسیار متحرک در گیاه می­باشد. بنابراین از بافت­های پیرتر به جوان­تر منتقل می­شود. در نتیجه، علائم کمبود پتاسیم معمولاً ابتدا در برگ­های پایینی (برگ­های پیر) گیاه نمایان می­شود و با افزایش شدت کمبود، به سمت بالایی برگ­های (برگ­های جوان) پیش می­رود. یکی از شایع ترین علائم کمبود پتاسیم، در برگ‌های مسن اغلب زردی و سوختگی از نوک و حاشیه برگ‌ها شروع شده و به سمت پهنک برگ توسعه پیدا می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *