کود استارتر یا کود پایه چیست؟

کود استارتر یا کود پایه، اسم یک کود یا یک محصول نیست، شاید محصولاتی با این اسم در بازار عرضه شوند اما در کل به کودهایی که قبل و یا در زمان کشت گیاهان یا درختان وارد خاک می‌شوند کود استارتر می‌گویند.

این کودها در نزدیکی بذر یا نشاء در خاک قرار می‌گیرند و با تامین عناصر غذایی لازم، به جوانه‌زنی و رشد اولیه بهتر گیاهچه‌ها کمک می‌کنند.

از چه کودهایی به عنوان کود استارتر استفاده کنیم؟

کود کامل استارتر حاوی عناصر ازت، فسفر (با درصد بالا)، پتاسیم و کلیه عناصر ریزمغذی (آهن، بُر، منيزيم، كلسيم، روي، منگنز و مس) به فرم کلاته می­باشند.

در گیاهان مختلف اهمیت عناصر غذایی متفاوت است. اما معمولا همه گیاهان، سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم را در مقادیر زیاد مورد مصرف قرار می‌دهند.

حضور پتاسیم که به آن پتاس هم گفته می‌شود به‌اندازه نیتروژن و فسفر در کودهای پایه حیاتی نیست اما اگر مقدار این عنصر در خاک از حد بحرانی کمتر باشد، محدودیت‌هایی برای رشد ایجاد کند.

اشکال مایع و جامد کودها به شرط فرمولاسیون مناسب و درصدهای عناصر یکسان از لحاظ اثرگذاری نتایج مشابهی را حاصل می‌کنند بنابراین از لحاظ اینکه کود مایع بهتر است یا جامد نگرانی نداشته باشید. اما در زمان کشت معمولا کودهای جامد به دلیل آبشویی کمتر و آزادسازی تدریجی عناصر بهتر از کودهای مایع عمل می‌کنند.

مزایا و اهمیت مصرف کودهای استارتر یا پایه

کودهای پایه به عنوان محرک رشد اولیه گیاهچه‌ها عمل می‌کنند. از آنجایی که این کودها در زمان کاشت در نزدیکی محل بذر قرار داده می­شوند، به آسانی در دسترس ریشه­های جوان گیاهان قرار می­گیرد.

عناصر غذایی موجود در کودهای پایه اثر هم‌افزایی روی هم دارند. نیتروژن و فسفر باعث توسعه ریشه گیاهچه‌ها می‎شوند. نیتروژن به فرم آمونیوم باعث اسیدی شدن ناحیه ریشه در خاک می­گردد که این اسیدیته باعث افزایش جذب فسفر توسط ریشه می‌شود. فسفر همچنین انرژی مورد نیاز برای جذب فعال پتاسیم را تامین می‌کند.

رایج‌ترین اثر مشهود کودهای پایه، تسریع رشد اولیه گیاهچه‌ها می­باشد. رشد اولیه مناسب و سیستم ریشه­ای قوی و توسعه یافته در گیاهچه‌ها می‌شود و عملکرد گیاهچه‌ها را بصورت کارآمد افزایش می­دهد، همچنین گیاهچه‌ها در رقابت با علف‌های هرز بهتر عمل کرده و مقاومت آنها در برابر آفات و بیماری‌ها افزایش می‌یابد. یکی دیگر از مزایای مصرف کودهای استارتر بخصوص در کشت‌های پائیزه، افزایش مقاومت گیاهچه‌ها در برابر سرمازدگی می­باشد.

روش صحیح مصرف کودهای استارتر یا پایه

این کودها را می‌توان بصورت مستقیم با بذر در داخل ردیف کشت گیاه قرار داد.

بهترین روش مصرف کودهای پایه، مصرف نواری آنها با فاصله کناری و عمقی 5 سانتی‌متر از بذر است. پخش سطحی کودهای استارتر کارایی کمتری نسبت به روش نواری و جایگذاری کود کنار بذر دارد.

نکته مهم: در زمان مصرف کودها باید رطوبت کافی (از طریق آبیاری یا نزولات جوی) در خاک فراهم باشد. این کودها برای اینکه در دسترس گیاه قرار گیرند نیاز است که در داخل آب حل شوند.

معمولا در خاک‌های سرد و مرطوب اثرگذاری کودهای پایه بسیار بالاست. بنابراین در کشت‌های پائیزه مصرف کودهای استارتر برای رشد اولیه گیاهچه‌ها بسیار موثر خواهد بود.

کودهای استارتر چگونه رشد گیاه را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

استفاده از کودهای پایه در درجه اول از طریق فراهمی عناصر غذایی در محل نزدیک ریشه باعث بهبود رشد گیاه می‌شود. از آنجایی که بذر بعد از جوانه‌زنی سیستم ریشه‌ای محدود و توسعه نیافته دارد، قادر به جذب مواد غذایی از خاک نمی­باشد، بنابراین اگر کودهای پایه بخصوص فسفر در نزدیک ریشه قرار گیرند به آسانی می‌توانند جذب گیاه شده و باعث رشد بهینه آن شوند.

کود استارتر ارگانیک (تهیه شده از شرکت رز آبی) حاوی عناصر ماکرو و میکرو آلی می­باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *